Feri Krocka

2008 z knihy Ing. Rudolfa Mladého


Za obdobie 22 rokov aktívnej pretekárskej kariéry určite patrí medzi legendy motocyklových okruhov a to nielen na Slovensku. Narodil sa vo Svätom Jure 14.8.1932, otec dvoch dcér Eleonóry a Ľubice a syna Mariána, vyštudoval gymnázium a elektrotechnickú priemyslovku. Zamestnaný bol najpv ako opravár motocyklov, majster mechanickej a zváračskej dielne a päť rokov ako vedúci výroby prototypov v BAZ. Posledné roky bol zamestnancom Benzinolu a od roku 1992 je na dôchodku. Prvýkrát štartoval v roku 1952 na pretekoch v Trnave, kde pri svojej premiére spôsobil už po tréningoch rozruch najrýchlejším časom. Na túto situáciu spomínal pán Kročka pri rozhovore s úsmevom, že sa ani nevedel dostať k motocyklu... V pretekoch viedol až do posledného kola, šetril motorku, vypol banánik zapaľovania na ochladenie valca no a drôtik sa odtrhol, po oprave "zubami" došiel do cieľa, ale nie ako víťaz. Na prvenstvo ale nečakal dlho, už nasledujúce preteky na horskom okruhu v Bratislave mu priniesli prvý vavrín v triede 350 ccm. Triedu 350 ccm jadzil úspešne až do roku 1956, kedy dostal I. výkonnstnú triedu. Motocykel predal Jánovi Horváthovi, ktorý s ním naďalej úspešne pretekal. Kročka prešiel do triedy 175 ccm na upravenej a prevŕtanej 150-ke, bolo to v čase ZVS v Nitre, kde mu umožnili venovať sa pretekom. Na prvých pretekoch Majstrovstiev ČSR v Uherskom Hradišti skončil druhý za továrenským jazdcom Bartošom. A to v tréningu prepálil piest, ktorý zavarili a v nedeľu šiel na štart.... V následujúom období dosiahol rad víťazstiev a titulov, celkovo absolvoval vyše 200 pretekov, v rokoch 1960,1963,1964,1966 a 1967 bol Majstrom ČSR v 175 ccm a v 250 ccm má dve druhé miesta. Jeho dielnička v Jure bola široko ďaleko známa a ako sám vraví, že jeho snom a cieľom bolo stále niečo zlepšovať a vymýšľať, že vlastne pretekanie bolo "východisko na preverenie myšlienok". Vtedy na základe výsledkov dostal od Zväzarmu pridelený ČZ 350, čo bol v podstate vylepšený Walter, neskôr dostaj Juniora 250-ku a neskôr pretekal iba s vlastnými konštrukciami. Po zrušení triedy 175 ccm dostal ponuku z Považských Strojární jazdiť na fabrickom Tatrane, ktorý dovtedy sedlal Bohuš Kovář a tak mu na sezónu 1969 pripravili motorku a začala sa éra úspechov, ale aj porúch a opráv v triede 50 ccm, ktorej zostal verný až do roku 1974 a dosiahol v nej titul Majstra Československa. Po skončení aktívnej kariéry pokračoval ako štátny tréner CPM. František Kročka bol nielen úspešným pretekárovm, ale aj neskutočne zručným konštruktérom. V jeho dielničke sa zrodilo veľa úspešných motorov a motocyklov, navrhoval a vyrábal si prakticky všetko, od odliatkov skriní, piesty, prevody, dokonca sústružil aj piestne krúžky, proste vždy prišiel nápad a realizácie nasledovala buď u nich doma, alebo za pomoci priateľov. Jeho pomoc ocenili aj ďalší pretekári, ktorým pomáhal pri úpravach alebo príprave motocyklov.